15 maart 2022, Vooruit, Gent

3 vragen voor Emma Daeleman (WAT WAT) om binnen te koppen

Emma Daeleman is campagnemanager bij jongereninformatiemerk WAT WAT en werkt al van bij de start met influencers. Op Binnenkoppers vertelt ze je hoe ze dat aanpakt.

We stelden haar alvast 3 vragen. Zij moest ze alleen maar binnenkoppen.

Waarom zijn influencers zo populair bij jongeren?

Emma: “Influencers entertainen jongeren. En ze inspireren hun achterban ook. Kijken naar wat influencers doen, dragen en zeggen kan jongeren inspireren bij het vormen van hun eigen identiteit.

Ze voelen zich verbonden met influencers, omdat ze heel bereikbaar zijn. Je kunt ze gemakkelijk een privébericht sturen of reageren op een foto of story.”

21% van de Vlamingen zegt dat ze meer willen weten van een product als een influencer het aanraadt. Is dat een hoog of laag cijfer?

Emma: “Het hangt er vanaf. Voor een professionele, commerciële influencer met duizenden volgers is dat cijfer wel hoog, omdat je dan 1/5 van je volgers aanzet om iets te kopen.

Maar voor iemand die heel authentiek zijn passie deelt met anderen en enkel aanprijst wat echt bij hem past, is dat cijfer eerder laag.

Het hangt dus af van je doel. ‘Influencen’ is eigenlijk eeuwenoud. We doen het met zijn allen al eeuwen onder vrienden, op familiefeesten, of op café.”

Kan elke social-profitorganisatie met influencers aan de slag?

Emma: “Als social-profit moet je je afvragen wat je boodschap en wie je doelgroep is. En dan pas of influencer marketing het meest geschikt is om die boodschap over te brengen.

Vergeet niet: samenwerken met professionele influencers kan duur zijn. Niet alleen qua geld, maar ook door de tijd die erin kruipt. Ambassadeurs en duurzame samenwerkingen kunnen voor social-profitorganisaties wel heel interessant zijn.” 

Meer weten over influencers?

Op 9 maart kun jij tijdens onze online inspiratiedag zelf al je vragen afvuren op Emma Daeleman. Snuffel door het programma en schrijf je vandaag nog in.

Ook interessant voor jou