9 maart 2021, Vooruit (Gent)

Laat je inspireren tijdens deze 6 cases op Binnenkoppers

Op onze inspiratiedag Binnenkoppers op 9 maart kun je je op alle mogelijke manieren laten inspireren. Een pak organisaties komen er ook een case voorstellen. Goed voor nog eens 10 straffe sprekers!

Daarmee is het programma van Binnenkoppers compleet.

1. Werken met een eigen vrijwilligersredactie

Elke week opnieuw straffe content maken voor je communicatiekanalen? Je moet het maar doen als social-profitorganisatie. Bij Riebedebie, de publieksmedia van de Koepel van Attracties & Musea hebben ze er iets op gevonden: ze richtten hun eigen redactie op en sturen reporters op pad die content maken voor hen.

Hoe werkt dat precies? Hoe organiseer je dat? Welke afspraken maak je? En hoe hou je die reporters gemotiveerd? Je komt het allemaal te weten in deze sessie dankzij Lobke Gielkens en Katrien Vankeirsbilck. 

2. Livestreamen van evenementen: hoe begin je eraan? 

Deze tijden vragen om flexibiliteit en oplossingsgericht denken. Livestreaming is een deel van de oplossing en geeft je de kans om evenementen alsnog door te laten gaan voor een groot publiek, nieuwe doelgroepen en minder mobiele groepen te bereiken. 

Cc ’t Vondel in Halle experimenteerde het afgelopen jaar uitgebreid met livestreaming. Cultuurconnect publiceerde dan weer een brochure over hoe je goed aanpakt. Beide organisaties komen bij monde van Ianthe De Boeck (Cultuurconnect) en Tim Merckx (cc ‘t Vondel) al hun ervaring delen.

3. Werken met influencers

Als informatieplatform voor jongeren van 11 tot en met 24 jaar werkte WAT WAT van bij de start samen met influencers. 

In deze sessie delen Sarah Latré en Emma Daeleman van WAT WAT wat ze leerden uit de verschillende soorten samenwerkingen en krijg je enkele waardevolle do’s en dont’s mee rond het werken met influencers.

4. Futureproof leren in zeven stappen

De meeste social-profitorganisaties zijn zich goed bewust van het belang van bijscholing en de nood aan nieuwe competenties. Maar hoe begin je daar in de praktijk aan?

Op Binnenkoppers legt Ulrich Petre (VDAB) uit hoe je in zeven stappen tot een futureproof leermodel komt.. Iedere stap illustreert hij aan de hand van cases binnen VDAB.

5. Een diversiteitsplan voor jouw organisatie?

publiq – gespecialiseerd in de communicatie van een publiek vrijetijdsaanbod – startte daarom een traject op dat leidde tot een masterplan diversiteit. Hoe pakten ze dit aan? Hoe ver staan ze? Wat levert het op? Wat kan jij leren uit deze ervaringen?

Katelijne Morreel vertelt hoe publiq dat masterplan diversiteit uitwerkte en uitvoert. Ze wisselt haar bevindingen en ervaringen uit met jou.

6. Haal maximaal rendement uit je campagne

Een nationale campagne vormgeven met een beperkt of soms onzeker budget. Dat was de uitdaging voor Krokuskriebels van Gezinsbond. De jaarlijkse actie om ouders en grootouders met hun kinderen of kleinkinderen naar musea te lokken tijdens de krokusvakantie.

Hilde Marichal (Dienst Sociaal-Cultureel werk bij Gezinsbond) en Dennis Kestelle (vormgever bij De Bemanning) leggen uit hoe ze van deze campagne een succesvolle vaste afspraak hebben gemaakt. Van briefing tot uitvoering.

Ook interessant voor jou