20 maart 2025

[CASES] Jongeren bereiken en betrekken bij je werking (volzet)

Jongeren – Voor communicatiemedewerkers

Jongeren bereiken en motiveren met een boeiende boodschap is vandaag de dag geen eenvoudige opgave. Jongeren worden gebombardeerd met informatie, veelal gefragmenteerd en hun aandachtsspanne staat onder druk door de mechanismen van sociale netwerken.

Ook in het onderwijs en in de media staan we voor de uitdaging om te connecteren met jongeren. Daarom nodigen we op Binnenkoppers 2 organisaties uit die hun ervaringen delen. 

VRT: jongeren betrekken met de edubox

VRT ging de uitdaging aan met de EDUbox: een  educatief concept van VRT om leerlingen te informeren en te inspireren. Het is een kant-en-klaar interactief lespakket voor het secundair onderwijs, telkens rond één bepaald maatschappelijk thema zoals nepnieuws, democratie, AI, sexting enz … 

EDUbox is hun poging om een leerrijke, maar ook toffe les te maken. Daarvoor hebben ze geëxperimenteerd met technieken uit verschillende domeinen: pedagogie, storytelling en technologie. In deze presentatie zal ik vertellen hoe EDUbox tot stand is gekomen en wat de (geheime) ingrediënten zijn van dit format. 

Over Tim Van Lier

Als EDUtech-expert doet Tim onderzoek naar de rol van storytelling en nieuwe educatieve formats om o.a. burgers te informeren over desinformatie. Hij treedt ook op als Product Owner voor nieuwe Educatie-producties, zoals EDUbox, het educatieve mediaformat van de VRT, en initieert samenwerkingen tussen EDtech-startups en VRT-initiatieven.

De Kringwinkel: Inclusief communiceren met jongeren

Tweedehands is hot. Steeds meer jongeren kopen tweedehands. Duurzaamheid en inclusie zijn de grote maatschappelijke thema’s in de wereld van Generatie Z. Wil je deze doelgroep bereiken en het winkelbezoek vergroten, dan zul je authentiek en participatief moeten communiceren.

Maar inclusie is geen trend bij de Kringwinkel. Diversiteit ook niet. De toenemende diversiteit in de samenleving weerspiegelt zich in de medewerkers en in het assortiment van de Kringwinkel. Een inclusieve werkplek vraagt ​​om inclusieve communicatie. En wij hebben hier ruim 20 jaar ervaring mee. Ontdek in deze sessie hoe de Kringwinkel specifieke doelgroepen zichtbaarder maakt in haar communicatie naar jongeren.

Over Linde Brewaeys

Linde Brewaeys houdt van snedige oneliners, catchy beelden en van sterke authentieke merken. Gelukkig kan ze als communicatie- en marketingverantwoordelijke bij HERW!N en Kringwinkel elke dag haar ei kwijt. Sociaal circulair ondernemen tastbaar en relevant maken door gerichte content en het lovebrand Kringwinkel versterken met online campagnes en platformen is wat haar dagelijks bezighoudt.

Andere inspiratiesessies