Interne communicatie – Voor HR- en communicatiemedewerkers
Interne communicatie is een pak gemakkelijker met een team van 4 collega’s dan voor een organisatie met honderden medewerkers. In deze sessie focussen we op dat laatste. We krijgen een inkijk in hoe de interne communicatie eraan toe gaat bij Provincie Antwerpen en het Gentse ziekenhuis Maria Middelares.
Provincie Antwerpen – Onderzoek succesvol intern communiceren
De provincie Antwerpen telt meer dan 2000 medewerkers verspreid over ruim 40 locaties. Gedreven collega’s met expertise in uiteenlopende domeinen zoals ruimte, klimaat, vrije tijd, economie en educatie. Binnen een superdiverse organisatie blijft succesvolle interne communicatie een uitdaging.
Want hoe bereik je die grote groep van collega’s, tot ver voorbij de muren van het provinciehuis? Hoe zorg je ervoor dat alle collega’s ‘mee’ zijn, van boswachter tot boekhouder, van het Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie tot Prinsenpark?
In 2022 startte de provincie een onderzoek rond interne communicatie, met extra aandacht voor medewerkers die ‘verder’ van de provincie staan. Fysiek, media-technisch, maar ook mentaal. Hoe bouw je aan sterke interne communicatie en maak je collega’s deel van het grotere geheel? Een boeiend vraagstuk. Meerdere antwoorden mogelijk.
Over Paul Hendrickx
Paul Hendrickx kan bogen op meer dan 20 jaar ervaring in de reclamewereld. Van conceptcreatie voor klanten als De Lijn en Nike net voor de eeuwwisseling, langs het smeden van innovatieve strategische plannen voor onder andere KIA en het Rode Kruis als Creatief Strateeg. Tot langetermijn contentmarketing als Strategisch Directeur bij MPG. Vandaag is Paul Directeur Marketing en Communicatie van Provincie Antwerpen.
Maria Middelares – starten met een nieuw intern digitaal platform
Maria Middelares startte 2 jaar geleden met een nieuw digitaal platform, beschikbaar via app en website. De keuze ging niet over één nacht ijs. Om de behoeftes van de gebruikersgroepen te kennen, voerde het team focusinterviews uit met medewerkers uit verschillende departementen en met verschillende functies. Op basis van een “evaluatiegrid” hakten ze de knoop door.
Door het communicatieteam werd hard ingezet op “onboarding”, onder meer met ludieke acties en coaching van leidinggevenden. Het nieuwe platform bewijst inmiddels zijn nut met goede leesstatistieken en kan ook in crisis een extra meerwaarde vormen.
Over Catherine Zenner
Na een opleiding in de Romaanse talen volgde Catherine Zenner al snel het pad van de zorgcommunicatie, die ze in alle facetten leerde kennen: eerst als (eind)redacteur bij Artsenkrant, vervolgens als stafmedewerker communicatie bij Zorgnet-Icuro en op vandaag al zes jaar als communicatieverantwoordelijke van Maria Middelares. Inmiddels staat haar team ook in voor de communicatie van AZ Sint-Vincentius in Deinze en fungeert het als aanspreekpunt voor communicatietopics op niveau van het E17-ziekenhuisnetwerk.