13 maart 2025 – Provinciehuis Leuven

[CASES] Je doelgroep aanzetten tot (duurzame) verandering (volzet)

Communicatie – Voor beleids- en communicatiemedewerkers

We willen dat mensen gezonder eten, een herbruikbare tas meenemen naar de winkel of minder vaak de wagen nemen. Allemaal voorbeelden van gedragsverandering. Maar hoe doe je dat? 2 organisaties geven inzicht in hoe zij duurzame verandering bij hun doelgroep bewerkstelligden.

Breekijzer – Het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen.

Aan het eerst Vlaams Kampioenschap Tegelwippen in 2023 namen 172 gemeenteteams deel, die samen bijna 3 miljoen tegels wipten. 

Om dat resultaat te bereiken, zette Breekijzer een campagne en wedstrijd op, waar lokale campagnes aan opgehangen worden. Iedere gemeente, lokale vereniging of tuinier zoekt in het kampioenschap hun eigen weg. Hoe ze dat aanpakten? Dat vertelt Anton Christiaens zelf. 

Over Anton Christiaens

Anton Christiaens is coördinator van Breekijzer – een recent opgerichte vereniging en kenniscentrum voor ontharding. Anton is stedenbouwkundige en bio-ingenieur en heeft een verleden als vrijwilliger en werknemer in de jeugd- en milieusector. Hij is voorzitter geweest van JNM en een van de mede-oprichters van Climate Express.

Proveg – De Veggie Challenge

De helft van de Belgen zegt dat ze meer plantaardig willen eten, maar de meerderheid doet dat nog niet. Daar wil ProVeg met de Veggie Challenge verandering in brengen. Al sinds 2000 zorgt ProVeg er via verschillende campagnes voor dat plantaardige voeding ingeburgerd raakt bij de Belgen.

In maart 2024, tijdens Binnenkoppers, zullen we halfweg de vijfde editie van de Veggie Challenge zijn. Wat is de aanpak van deze campagne? Hoe zorg je ervoor dat mensen echt anders gaan eten? En heeft dit ook impact op langere termijn? ProVeg schotelt je hun strategie en enkele gedragsveranderende technieken voor die ze toepassen. 

Over Fien Louwagie

Al meer dan 10 jaar lang zet Fien Louwagie zich bij ProVeg in om zoveel mogelijk Belgen meer plantaardig te laten eten. Ze gaf verschillende campagnes mee vorm op gebied van communicatie, community-building en fondsenwerving. Fien schotelt je graag de strategie en enkele gedragsveranderende technieken voor die ze toepassen met de Veggie Challenge.

Andere inspiratiesessies

[TALK] Het puberbrein

Jongeren – Voor iedereen Hoe kunnen we jongeren bereiken? Hoe kunnen we ze vasthouden? Daarvoor